Tervetuloa merkitysten äärelle median museo ja arkisto Merkkiin! Merkki on kaikille avoin tila käsitellä ja tutkia viestinnän ilmiöitä vastuullisesti.
Merkki tarjoaa välineitä navigoida epätäydellisessä maailmassa, jossa tieto ei lisääkään tuskaa. Merkin logo on kuin toteemi tai majakka, joka herättää huomion, kutsuu luokseen ja ohjaa keskusteluun. Ilmeen värit luovat positiivisen ja raikkaan ympäristön, jossa voi hiljentyä vakavienkin aiheiden äärelle. Musteen sininen, lämmin magenta ja huimiokeltainen ovat saaneet inspiraationsa sanomalehden neliväripainosta. Myös typografia mukailee painetun sanan perinteitä. Merkin ilmeessä käytetty keltainen kehys kuvaa journalismin tehtävää ylläpitää luotettavaa tietoa. Visuaalisen ilmeen graafisina elementteinä toimivat typografiset merkit ja omasta arkistosta löytyneet sanomalehdessä käytetyt vinjetit.
Päivälehden museon ja arkiston brändiuudistuksessa myös nimi muuttui. Uudistus alkoi identiteetin määrittämisestä, johon kutsuimme mukaan konseptisuunnittelija ja copywriter Tiina Kaakkusen (Istu ja Pala Kaakkusta). Työpajoissa, yhdessä Helsingin Sanomain säätiön ja uudistuvan museon ja arkiston henkilökunnan kanssa, löysimme Merkin persoonan, arvot sekä visuaalista ilmettä ohjaavat atribuutit.
Merkille on annettu tärkeä tehtävä toimia laadukkaan journalismin, sananvapauden ja -vastuun puolesta. Merkin lanseerausmainoksessa keltainen raami rajaa tilaa sananvapaudelle. Merkki tarjoaa Helsingin Sanomien arvokkaalla mainospinnalla vapaan tilan sanalle. Miten ja millä viestillä sinä haluat täyttää tyhjän tilan? Lanseerauskampanjan ja markkinoinnin materiaalit toteutimme yhdessä Tiina Kaakkusen kanssa.
Dog Design oli mukana näyttelysuunnittelun työryhmässä yhdessä näyttelysuunnittelun ja -toteutuksen projektia johtaneen Panu Heikkilän (Fantomatico) sekä näyttelyn konseptin suunnitelleiden Susanna Partasen ja Riikka Savolaisen kanssa. Riikan ja Susannan ehdotus valittiin Aalto-yliopiston Exhibition design -kurssin harjoitustöistä.
Merkki on osa ihmisten elämää – paikka, jossa viihdytään muutenkin kuin näyttelyiden takia. Merkki on avoin kaikille – niin lukutaitoisille kuin lukutaitoisiksi haluaville. Merkin tila on valoisa ja avoin.
Tieto on tarjolla näytöillä, joissa kävijä voi itse ohjata, kuinka nopeasti ja kuinka paljon hän kutakin asiaa tutkii. Kävijän osallistamista ja mahdollisuutta syventyä näyttelyn tärkeisiin teemoihin on vahvistettu pelimäisillä kohteilla avattavilla laatikoilla sekä esineillä, joihin voi koskea. Dog Design vastasi graafisen suunnittelun lisäksi uusien videoiden ja liikkuvan kuvan tuotannosta. Näyttelyssä on valittavana kaikkiaan seitsemän kielivaihtoehtoa.